Mathias Dubois - corporate marketing - bpost - data

Hypergedetailleerde en GDPR-conforme data bij bpost

Interview met Matthias Dubois, corporate marketing director bij bpost

Sinds de invoering van GDPR (General Data Protection Regulation of Algemene verordening gegevensbescherming) is iedereen er zich van bewust dat persoonlijke data erg waardevol zijn en dat alleen consumenten alle rechten op hun gegevens hebben. Hoe kijkt een specialist in databasemarketing als bpost naar data in deze nieuwe tijden? We vroegen het aan Matthias Dubois, Corporate Marketing Director bij bpost.

 

Matthias Dubois: ‘Het hoeft weinig betoog: data wordt steeds belangrijker voor adverteerders. Het is dé manier om doelgroepen op het juiste moment en met de juiste boodschap te bereiken. Mede door GDPR wordt nu algemeen aanvaard dat persoonlijke data een gevoelig en waardevol goed zijn, en dat is een heel goede zaak. We merken dat de consument ons vertrouwt als het over zijn persoonlijke data gaat. Hij gaat er terecht vanuit dat we met de grootste zorg met zijn gegevens omspringen, en dat we zijn vertrouwen niet zullen beschamen. Dat vertrouwen heeft veel te maken met het positief imago van de postbode. Mensen vertrouwen hun postbode, en dat vertrouwen straalt ook af op het merk bpost.’

 

Beschikken jullie sinds GDPR nog over voldoende gegevens voor een campagne?

MD: ‘Absoluut, we staan op dat vlak sterker dan ooit en blijven investeren in het verzamelen en aanbieden van data. Voor prospectiedoeleinden bieden wij Selectpost aan. Dat is een grote lifestyle-database, met info over meer dan één miljoen Belgische gezinnen. Doordat ze lifestyle-variabelen bevat over een veelheid van onderwerpen kunnen adverteerders hun reclamezending heel precies afstemmen op hun doelgroep. De gegevens worden door de consument zelf ingevuld en zijn up-to-date. Driekwart is zelfs dit jaar verzameld.’

 

‘De data-experts van bpost maken selecties-op-maat op basis van 1500 lifestyle- en sociodemografische criteria.’

 

 

Zijn al die gegevens ook GDPR-conform?

MD: ‘Natuurlijk, dat moet. De gegevens zijn door de consument zelf ingegeven. We verzamelen ze via consumentenbevragingen. We communiceren daarbij duidelijk over wat we verzamelen, voor welke doeleinden en hoe lang we de gegevens zullen inzetten. Elke respondent heeft bpost zijn expliciete toestemming gegeven om zijn data te delen met adverteerders. Het gaat om mensen die relevantere communicatie willen ontvangen, in overeenstemming met hun interesses en profiel. De consumenten uit onze databank krijgen alleen reclame die hen interesseert en de adverteerder krijgt de garantie dat hij enkel relevante prospects benadert. Een win-win voor beide partijen.’

 

Direct Mail blijft zo een effectief medium?

MD: ‘Zeker. Direct Mail is altijd al hét medium geweest waarmee je via goede targeting en personalisering sterke resultaten kon neerzetten. Dat is vandaag niet anders. Consumenten kijken uit naar de post in hun brievenbus. Als je met een gepersonaliseerde, relevante boodschap bij de juiste mensen in die bus zit, boek je succes.’

 

Hoe haal ik uit Selectpost de juiste adressen voor mijn doeleinden?

MD: ‘Je kan met een Audience pack werken of onze experts een volledig bestand op maat laten samenstellen. Audience Packs zijn vooraf samengestelde doelgroepen, bruikbaar voor een specifieke sector: promojagers, online kopers, verhuizers, … Adverteerders kunnen die doelgroepen verder verfijnen aan de hand van socio-demografische criteria zoals leeftijd of geslacht. Bij een adressenbestand op maat werken we volledig vanuit de wensen en campagnebehoeften van de adverteerder. Heel fijnmazig, want we hebben 1 500 criteria om een bestand samen te stellen.’

Avatar
Gregy Vergauwen