Direct Mail - DM advies

Zo maak je een remindermailing die werkt

30/09/2015

Een reminder sturen nadat je je hoofdmailing hebt verstuurd, kan je campagne nog een flinke boost geven.
Of je dat nu doet via direct mail of e-mail, de belangrijkste tip blijft hetzelfde: houd het simpel.

 

1 Kies voor kort
Een remindermailings dient ter herinnering van iets wat je klant of prospect al weet maar misschien vergeten was. Logisch. Tegelijk is het een tweede kans om hem alert te maken voor de essentie: je aanbod. Wat je vertelt moet dus kort zijn, duidelijk en to the point. Dus: schrappen wat afleidt van de essentie. Het moet voor een klant of prospect meteen helder zijn waarom hij deze herinnering krijgt en wat hij moet doen.

 

2 Focus op de CTA
Het lijkt een evidentie maar kan niet genoeg benadrukt worden: de functie van de copy is
meteen tot actie aanzetten. Val dus met de deur in huis -met andere woorden, speel je aanbod direct uit
en koppel er meteen de call to action aan. Weg met de ellenlange inleidingen dus. Zorg er natuurlijk ook
voor dat je call to action alle aandacht krijgt, en in één oogopslag duidelijk is.
Maak het simpel. Maak het makkelijk. Maak het overduidelijk.

 

3 Maak het scanbaar
Of je nu kiest voor een reminderbrief, -postkaart, of e-mail, zorg dat die scanbaar is.
Concreet wilt dat zeggen dat de headline, subheadline en call to action er meteen uitspringen,
en dat daar álles in gezegd wordt. En alles is: ‘waarom krijg ik dit aanbod en wat moet ik doen’.

 

4 Push niet
Niemand houdt van opdringerigheid: té promotionele tekst, zinnen volledig in hoofdletters geschreven,
een zee van uitroeptekens, … Maar het is wel slim om urgentie in te bouwen in je copy.
Persoonlijk vind ik het enorm irritant als een call to action me vraagt om iets ‘snel’ te doen.
Als ik iets best ‘nu’ doe, dan heb je wél mijn aandacht. Urgentie gaat goed samen met schaarste:
iets waar nog veel van is, wilt niemand, iets waar nog weinig van is, wilt iedereen.

 

5 Wees persoonlijk
Kun je je reminder personaliseren, gebruik die troef dan zeker. Als je iemand het gevoel kunt geven
dat je aanbod persoonlijk is, verhoogt de attentiewaarde meteen.

 

6 Denk na over de eerste contactseconden
Wat leest je klant of prospect eerst? Bij een direct mail is dat de omslag, bij een postkaart kan het de
headline op de beeldzijde zijn of die op de tekstkant, bij een e-mail is het de subjectline.
De eerste seconden zijn essentieel. Benut je die niet, dan is je kans wellicht verkeken.
Schrijf minstens tien versies en haal de psycholoog in jezelf naar boven: wik en weeg welke lijn je klant
of prospect kan motiveren, of misschien zelfs recht in het hart zou kunnen raken.
Ideaal is testen natuurlijk.

 

7 Bepaal de ideale timing
Er is geen vaste regel over wanneer je best een reminder stuurt. Dat hangt af van je campagneconcept,
je doelgroep en natuurlijk ook het praktische gegeven van de effectieve tijd die je hebt om je campagne
uit te rollen. Terwijl dat voor een uitnodiging bijvoorbeeld prima na een tweetal weken kan,
is een drietal dagen in geval van een kortetermijnpromotie zeker een goed idee.

Avatar
Guest Blogger

Gerelateerde Cases:

Viva la revoluciòn! Oorlog in uw mediamix.

...
Lees verder

Yves Rocher. Papier blijft belangrijk in multi-channel verkoop.

...
Lees verder

Premiums als aandachttrekker in de mailing.

...
Lees verder
Al onze Cases