Acquisitie - Direct Mail - DM steps - Doelgroepselectie & data - FMCG - Objectives - Response management

The Java Coffee Company. Huis-aan-huis-actie ter promotie van winkel en koffie

19/08/2014

Midden juli deed The Java Coffee Company een ongeadresseerde huis-aan-huismailing rond Rotselaar om de eigen winkel te promoten.

Achtergrond
Java-koffie is al sinds 1925 een bekende naam in Rotselaar en omstreken. Het bedrijf heeft naast de koffie-activiteiten ook een foodservice voor instellingen, ziekenhuizen, scholen en dergelijke. Foodservice is de hoofdactiviteit en enkele jaren geleden heeft men de activiteiten gesplitst: Java Foodservice en Java Coffee Company (die onder meer koffie levert aan Java Foodservice). The Java Coffee Company levert ook koffie aan de horeca, aan bedrijven en aan enkele retailers (bij Delhaize staat het merk bijvoorbeeld bij de streekproducten). Op het Wingepark in Rotselaar heeft men een eigen Java Shop waar de klant naast koffie ook streekproducten kan kopen.  “Die winkel is wel bekend,” zegt Frederik Noben, marketing manager koffie bij The Java Coffee Company, “en de omzet is goed, maar er is meer uit te halen.” Vandaar het idee om lokaal een folder met een promotie-aanbod (onder andere gratis 80 gram koffie) te verspreiden om zo meer volk naar de winkel te trekken. Men deed dat in de maand juli. In die vakantiemaand is traditioneel de verkoop wat minder en men hoopte die ook wat op te krikken met de folderactie. Men mikte eveneens op mensen die zelf vakantie hadden en daarom wat meer tijd konden vrij maken om eens een bezoek aan de winkel te brengen.

DSC_8414     DSC_8412

Uitwerking
The Java Coffee Company ontwikkelde met de eigen grafische afdeling een kleine folder, een drieluik met daarop het aanbod en een responselement. Men koos voor huis-aan-huis-bedeling met bpost omdat men zoals Noben zegt: “…niet in een bundel folders terecht wilde komen.” Bij bpost is het aantal huis-aan-huisfolder immers beperkt tot drie per ronde. Een andere reden om met bpost te werken was het feit dat er strikter gedistribueerd zou worden. Men koos voor Rotselaar en aanpalende gemeenten (zoals Kessel-Lo, Haacht, Tremelo, Baal…). In totaal waren er 35.000 exemplaren. Het uitwerken van de actie ging bijzonder snel: er gingen twee weken over het idee van een zomerpromotie, de beslissing, de productie en het (zelf) naar de post brengen.

Op de folder had men ook een responselement aangebracht: een coupon die ingevuld moest worden om de 80 gram gratis koffie te kunnen krijgen. Op de bon konden naw-gegevens ingevuld worden en eventueel een e-mail adres. Er was ook een opt-in-vakje (‘Ja, blijf graag op de hoogte van alle koffienieuws’).

Resultaten
De redemptie van de bonnen is niet gigantisch, aldus Frederik Noben. Eind juli waren er 150 binnen. “Maar de meerderheid van de mensen die de bon inleverden, was een nieuwe klant. Alle nieuwe klanten worden in het systeem opgenomen om een factuur te kunnen aanmaken,” zegt Noben. Op die manier vult men ook de database aan. The Java Coffee Company heeft zo’n 10.000 e-mail-adressen van klanten en stuurde de folder ook elektronisch naar dat bestand. “De mensen moesten dan wel de bon zelf afdrukken. Frappant is dat we tot nu  toe maar één zelf afgedrukte bon binnen gekregen hebben. De redemptie van papier is dus hoger,” stelt Frederik Noben. In de komende maanden zal men ook kunnen nagaan of de nieuwe klanten herhaalaankopen zullen doen. De kostprijs van de hele actie was overigens 2.000 euro.

Ad van Poppel

adverteerder: The Java Coffee Company

agency: inhouse

periode: juli 2014

Avatar
Guest Blogger

Gerelateerde Cases:

The Elmsta 3000 Horror Fest – invitation to a horror film festival

...
Lees verder

Opel Vivaro Out of the box-thinking

...
Lees verder

Letter from the new MINI F56 Hatch

...
Lees verder
Al onze Cases