Kanaal - Direct Mail - DM advies

Een DM met gebruiksaanwijzing: 10 tips om de aandacht van uw klanten vast te houden

20/03/2015

Gebruikt u wel eens doorleesstimuli? Kleine tekstelementen die ervoor zorgen dat de interesse van een lezer wordt aangescherpt. Zo is er altijd iets nieuws wat de aandacht trekt. En vergroot de kans dat uw brief, brochure of huis-aan-huisfolder minstens helemaal gescand wordt, en misschien zelfs helemaal gelezen. Een handig lijstje als leidraad voor uw volgende DM.

wegwijzers

1 Signaal- of verbindingswoorden
Signaalwoorden geven aan wat de functie van een stuk tekst of een alinea is. Met andere woorden: ze geven de lezer subtiel een reden om verder te lezen. Superbelangrijk dus. Er zijn verschillende types van signaalwoorden. Enkele voorbeelden:

woorden

2 Typografische signalen
U kent het wel: sterretjes, handgeschreven tekst, pijltjes, kleine illustraties, een omcirkeling, een tekstje in een andere kleur… het zijn allemaal grafische elementjes die voor extra aandacht zorgen. Maar let op: overdrijf zeker niet, want gebruikt u er teveel, dan raakt het brein al gauw in overdrive en verliest de lezer zich in dat kleurrijke kluwen.

3 Magnetische headlines
Wist u dat gemiddeld acht op tien mensen een headline lezen, en maar twee op tien de rest? Het kan best zijn dat uw headline dus het enige is waarmee u indruk kunt maken op uw lezer. U zorgt dus best dat die veelbelovend is. Anders hoeft u geen moeite te doen voor de rest van de tekst: uw kans is verkeken. Maar laat goede headlines schrijven nu net erg moeilijk zijn – u kunt het natuurlijk wel leren, en anders zijn er nog altijd copywriters.

4 Boeiende tussenheads
Er is niks zo vervelend om lezen als een brok tekst zonder tussenheads. Daarom zorgt u best voor kleine rustpauzes voor het oog, die de lezer tegelijk precies vertellen waarom de volgende alinea écht interessant is voor hem. Een tussenhead bevat dus best een voordeel of essentiële informatie.

5 Een goede vraag
Wat een goede vraag is? Eentje die tot nadenken stemt en waarop uw lezer beslist een antwoord wilt. Speel in op het gevoel, trigger een emotie en zorg dat er bij uw lezer een kooltje gaat branden. Het is meteen ook het begin van een dialoog, want u betrekt uw lezer op een handige manier.

6 Beeld met onderschrift
Onderschriften, ook wel captions genoemd, zijn razend populair. Dat komt omdat mensen nieuwsgierig zijn. Wat gebeurt er in het prentje, wat is de uitleg? Gebruik zo’n tekstje dan ook slim om er meteen een belangrijk stukje informatie in te verwerken.

7 Een krachtige opsomming
Opsommingen kunt u geven op verschillende manieren. U kunt indruk maken met de veelheid van iets, vb. ‘Boeken en tijdschrijften, maar ook dvd’s, cd’s én strips’. Een opsomming kan ook extra nadruk leggen, vb. ‘Onze klanten zijn altijd zeker. En tevreden. Maar ook blij verrast.’ Verder zorgt een visuele opsomming in de vorm van bullet points vaak voor extra overzicht.

8 Het kadertje
Eenvoudig maar efficiënt: het tekstkadertje. Ideaal om iets in de verf te zetten. Zorg wel dat u het bij één idee houdt, en vertel dit met zo weinig mogelijk woorden.

9 Citaten, referenties en rekenvoorbeelden
Extra ‘facts & figures’ of knappe quotes vallen op, maar kunnen tegelijk voor meer vertrouwen zorgen. Geef toe dat u een klein beetje onder de indruk was van de eerste zin in puntje 3…

10 De slimme tip
Een tip is altijd welkom, op voorwaarde dat uw lezer er iets aan heeft natuurlijk. Is uw tip écht slim, dan blijft hij zeker hangen, wordt uw communicatie op slag interessanter én zorgt u voor extra waarde.

Avatar
Guest Blogger

Gerelateerde Cases:

Waarom direct mail werkt in combinatie met kranten en magazines…

...
Lees verder

Viva la revoluciòn! Oorlog in uw mediamix.

...
Lees verder

Yves Rocher. Papier blijft belangrijk in multi-channel verkoop.

...
Lees verder
Al onze Cases